Årsmöte i Limhamn

Då var jag åter från årsmötet i Limhamn utanför Malmö. Mötet anordnades av södra kretsen och bestod utav en utställning samt workshop som leddes av Ole Claefer från Nordic Bonsai i Danmark. Det var roligt att träffa långväga gäster och vissa nya bekantskaper.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bilden visar den azalea som vann priset bästa träd/kruka kombination. Ole valde däremot att bedöma det som bästa komposition. Skall jag kommentera något så skulle jag möjligtvis vilja ha en kakemono/tavla bakom för att påvisa säsong.

Lite bilder från utställningen. Jag tog inte så många som jag borde, jag skall bättra mig.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
En japansk lönn (acer palmatum). Accenten bytte kruka efter bilden är tagen mot en i en brun nyans.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vanlig bok (fagus sylvatica) i ledigt upprätt stil. Jag hade valt en annan kruka, glaserad och lite grundare. Accentväxten är lite för hög då de ej bör nå högre än stället eller krukans kant.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ytterligare en japansk lönn fast med korkaktig bark (acer palmatum ‘arakawa’). Denna var det första jag lade märke till på grund av dess vackra höstfärger. Detta trots att den stod en bit in i rummet. Trädets form tycker jag är rätt charmig trots att den inte följer konventionella regler. Men även här hade jag nog valt en annan kruka. Antagligen en krämfärgad oval.

Workshopen hade inte särskilt många deltagare, vet inte om detta berodde på att handledaren var relativt okänd. Mitt intryck var dock att de som deltog var nöjd med helgen.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Deltagarna i workshopen var utspridda längs ett bord och övriga i sällskapet satt framför. Jag misstänker att deltagarna kände sig som demonstratörer, något som kan vara både nervöst och spännande.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Deltagarna uppmanades att inte stressa träden för mycket. Detta är ett tänk som fler och fler verkar lära ut och bidrar till friskare träd. Friskare träd = snabbare resultat.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag vet att fler tog fotografier och jag vet att det kommer ett mer fylligt reportage i medlemstidningen BonsaiBladet inom kort.